Zacznij mądrze dietę

Zaczynasz dietę, zacznij ją mądrze i we współpracy ze specjalistą

1. IM SZYBCIEJ TYM GORZEJ

Trzeba pamiętać, że każda dieta odchudzająca jest stresem dla organizmu. Im dieta bardziej rygorystyczna, tym bardziej wyniszczająca. Wówczas spadek wagi to pozbywanie się głównie płynów, osłabienie organizmu, spowolnienie metabolizmu i zestresowanie układu nerwowego. To w konsekwencji blokuje spalanie tłuszczu i dalszy spadek wagi.

2. SPALANIE TKANKI TŁUSZCZOWEJ TRWA!

Tylko płyny możemy tracić szybko. By spalił się tłuszcz potrzeba czasu. Trzeba tak dobrać dietę oraz ćwiczenia by organizm nie czuł się „zestresowany” i „nie bał się” uwolnienia zapasów tłuszczu do spalenia. I co należy podkreślić: nie ma jednej diety i jednego planu treningowego odpowiedniego dla wszystkich! Każdy z nas jest inny. Nie można wziąć diety, rozpiski ćwiczeń od kogoś i zacząć działać. Zawsze warto zasięgnąć opinii specjalisty, ponieważ życie mamy jedno i ważne by sobie nie zaszkodzić.

3. DLACZEGO CHUDNĘ WOLNIEJ OD INNYCH?

Tempo chudnięcia jest procesem, na które składa się wiele czynników: min. płeć, zawartość masy mięśniowej, geny, stres, jednostki chorobowe, ilość diet w przeszłości, hormony, nawyki żywieniowe, środowisko w jakim żyjemy, nasz tryb życia i inne. Dlatego nie starajmy na siłę zmuszać organizmu do czegoś, czego nie będzie w stanie wykonać w błyskawicznym tempie. Organizm musi pracować w swoim rytmie. Z tego powodu jedni chudną szybciej a inni wolniej . Kluczem jest rozsądek – jak we wszystkim w życiu.

4. BY DOBRZE CHUDNĄĆ TRZEBA BYĆ WYTRWAŁYM, KONSEKWENTNYM I NIE MOŻNA SAMEGO SIEBIE OSZUKIWAĆ

Prawda jest taka, że chudnięcie jest procesem skokowym a nie jednostajnym. Zawsze będą pojawiały się chwile zastoju spadku wagi, okresy szybszego chudnięcia i wolniejszego a czasem chwilowego wzrostu. To nie znaczy, że nie chudniemy. Znaczy to, że organizm ciężko pracuje by pozbyć się zbędnych kilogramów i potrzebuje czasu na przemiany. I np.: jeżeli pojawi się „wpadka” czy „okres słabości”, to nie można się poddawać, tylko na drugi dzień wstać i kontynuować założony plan. Nawet jeżeli słabość trwała dłużej, to nigdy nie jest za późno. Nie żałować tego co się stało – tylko iść do przodu. Niczego nie nadrabiać – tylko spokojnie kontynuować wcześniejsze założenia. Owszem, na pewnym etapie diety czy planu treningowego potrzebne są zmiany i w tym celu dobrze jest zasięgnąć porady u odpowiedniego specjalisty.

5. ODCHUDZANIE WCALE NIE POWINNO BYĆ GŁODÓWKĄ I KATOWANIEM SIĘ

To, że jesteśmy na diecie, wcale nie znaczy że nie możemy przez np.: pół roku niczego dobrego zjeść. Ważne by się nie przegładzać i nie przejadać. Jeść często a mało i w chwili uczucia głodu. Nie należy mylić głodu z apetytem – z wyjątkiem śniadania, ten posiłek bez względu na wszystko zawsze musi być zaraz po przebudzeniu). Dobrze jest kłaść się spać z takim uczuciem pustki w żołądku – takim słabym głodem.

6. NIEZBĘDNA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Bardzo często, z czystego lenistwa pomijamy bardzo ważny czynnik: RUCH! Aktywność fizyczna i racjonalny sposób odżywiania powinna być tak oczywista jak mycie zębów rano i wieczorem czy ubieranie świeżej bielizny każdego dnia. Dzienna dawka ruchu i prawidłowe odżywianie powinny być traktowane jako coś, co jest wykonywane bez zastanawiania się. Zwyczajnie: tak ma być i już. Wtedy ani dieta ani ruch nie są dla nas męką, którą chcemy jak najwcześniej zakończyć, by móc z powrotem się najeść i oddać lenistwu przed telewizorem.

Podczas odchudzania naturalną rzeczą jest, że spowalnia się tempo przemiany materii. Z czasem chudniemy mniej, wolniej i coraz trudniej pohamować się przed kuszącymi niezdrowymi przekąskami. Aktywność fizyczna działa tu jak dodatkowy akumulator, podpędza metabolizm, pobudza mięśnie do pracy i przyspiesza spalanie tłuszczu. Dzięki ćwiczeniom fizycznym krążenie krwi jest lepsze i zwiększa się dostawa tlenu do komórek, a biorąc pod uwagę fakt że tłuszcz spala się w obecności tlenu, nasze chudnięcie staje się bardziej efektywne i skutkuje (w połączeniu z dietą) ładnym spadkiem poziomu tkanki tłuszczowej.

Pozbądźcie się siedzącego trybu życia, uważajcie na to, co i kiedy zjadacie a efekty same przyjdą. Do tego poprawi Wam się nastrój i będziecie mieć więcej energii i wytrwałości, ponieważ pobudzi wytwarzanie serotoniny – hormonu szczęścia.

7. ŻEBY CHUDNĄĆ TRZEBA JEŚĆ

Aby dobrze chudnąć, należy jeść produkty z wszystkich grup spożywczych. Nie może być tak, że jemy tylko warzywa, czy białka, albo same owoce. Menu musi być urozmaicone. Gdy nie potrafimy sami sobie z tym poradzić dobrze jest porozmawiać o tym z doradcą żywieniowym, by nie robić sobie krzywdy.

8. WODA ODCHUDZA

Picie niegazowanej wody jest bardzo ważne. Zaleca się by dziennie wypijać jej minimum 8 szklanek dziennie. Między innymi gdy jest gorąco, czy intensywnie trenujemy, czy mamy gorączkę to podaż płynów powinna być zwiększona.

By woda pomogła w chudnięciu trzeba pamiętać o kilku zasadach: pijemy wodę zwykłą i raczej niegazowaną, wykluczona woda smakowa. Pić należy po trochę przez cały dzień, przed wysiłkiem fizycznym dobrze dodatkowo wypić ok. 500ml wody, podczas godzinnego wysiłku kolejne ok. 500ml (minimum) i po wysiłku znowu ok. 500ml. Kawy nie wlicza się do ilości wypijanych płynów. Każdy płyn z jakimkolwiek cukrem czy light nie ułatwia chudnięcia. Powoduje to, że nakręca nasz organizm do picia ich w większej ilości i zwiększenia ochoty do zjadania słodkich produktów. Picie takich płynów między posiłkami, powoduje, że cały cukier w nich zawarty odkłada się w postaci niechcianego tłuszczyku . Odchudzające działanie wody polega na tym że: hamuje ona apetyt, zawiera dobrze wchłanialny wapń który przyspiesza spalanie tłuszczu, powoduje że przyspiesza transport adipocytów – komórek tłuszczowych – z tkanki tłuszczowej do mitochondriów w mięśniach czyli do miejsc spalania. Jeżeli pijemy mało wody, to krew płynie wolniej i mniejsze ilości adipocytów ulegają spaleniu, ponieważ część z powrotem się odłoży jako niechciany materiał zapasowy.

9. NIE MA JEDNEJ UNIWERSALNEJ DIETY: ANI ODCHUDZAJĄCEJ ANI TEJ NA CAŁE ŻYCIE. TAK JAK MY SIĘ ZMIENIAMY, TAK W RÓŻNYCH OKRESACH ŻYCIA BĘDZIE SIĘ ZMIENIAĆ NASZA DIETA